Phnom Penh

Landade har igar, hittade ett trevligt guesthouse och gick sedan och kollade staden. Var hur varmt som helst men om det var eftermidddag, ratt jobbigt nar man ar i en storstad att ha det sa varmt men man ska val inte klaga. Vi bokade en tuk tuk (moppetaxi) till idag som hamtade oss pa guesthouset och korde oss forst till Killing Fields och sedan Touls Sleng, en pafrestande dag som kandes i magen.. Man kan inte riktigt ta in allt! Imorgon bar det av till Sihanoukville dar vi nog ska spendera ett tag, ska blir skont att landa pa ett stalle i mer an 2-3 natter! Ska nog mota upp sverigekillarna dar ocksa sa det blir skoj!

frukost innan bussen till kambodja (OBS ca 07.15)

Motte en elefant da vi var ute och gick

Killing Fields

Touls Sleng

Saigon

Vaknade tidigt aven idag, tro inte att vi far sova ut pa denna resa! Kl 8 gick bussen till tunnlarna, det var ratt intressant att se men varan guide var kass pa engelska. Vi var dar en halvdag sedan for vi tillbaka, men om vi hade sovit hela bussresan sa var vi helt slut sa vi la oss och sov i 3 timmar innan vi gick och kakade middag, nu ska vi snart ga och sova igen, annu en tidig morgon imorgon da vi drar ivag till Kambodja! Vi har blivit experter pa sova overallt, speciellt bussar, aker vi 40 min sa sover vi 35 min av dom, aker vi 12 timmar sa sover vi 10 av dom, ratt sa skont!

Bilder fran dagen:

Nu ar vi i Saigon, eller Ho Chi Minh city, kalla det vad ni vill! Igar var vi som sagt och klattrade i vattenfall i Dalat och det var hur haftigt som helst! Det var vi och 3 svenska tjejer, en skottska och en hollandare alla i varan alder. Vi borjade med lite vandring till forsta klippan dar vi fick ova pa allting och aven lara oss sakerheten bla hur man faster livlinorna, kan vara bra att kunna! Sedan vidare till forsta klippvacket som var ca 18 meter, efter det vantade lite vadning i forsarna innan nasta klippa som avslutades i vattnet darefter at vi lunch, vi akte sedan i forsarna, eller gled snarare och akte "rutschbana" pa hala stenar, efter det vantade lite mer trekking i skogen innan den stora utmaningen, ett ca 30 m vattenfall som vi skulle klattra nerfor!!! Haha jani efter manga om och men sa klarade vi det och det var hur haftigt som helst, vi hoppade sedan fran en klippa 15 meter ner i vattnet och avslutade med trekking uppfor ett berg till bilen, en valdigt lang och jobbig dag men samtidigt bland det basta och roligaste vi har gjort! Pa kvallen at vi middag med tjejerna som vi varit med pa dagen och sedan gick vi ut pa en vietnamesisk bar det var bland det sjukaste, var kanske 200 vietnamesiska killar, 20 vietnamesiska tjejer och det var bara killarna som dansade och verkligen DANSADE de var som om man hade slappt ut rattor at katterna de korde pa utan taktkansla, utan ngn kansla alls, utan ben i kroppen kunde man tro.. Efter att vi fatt nog av det sa gick vi vidare till ett cafe och at glass och drack varm choklad, jattegott! Dalat var battre an forvantat och utflykten var super, men det var ratt kallt, kvallarna var kallare an i sverige sa det var skont att komma till Saigon idag for har ar det hur varmt som helst! Hittade boende ganska snabbt och bokade sedan en tur till Cu Chi tunnlarna imorgon. Har aven bokat bussen till Phnom Penh dit vi aker pa onsdag!

Bilder fran Dalat:

Dalat

Vart inte en san tidig kvall for oss igar enda, traffade sverigegrabbarna sa vi spelade biljard, fotbollsspel och uno med dom och var inte hemma forens vid halv 2, vackaren ringde valdans tidigt men det var bara att dra sig upp och fa i sig lite frukost innan vi satte oss i bussen till Dalat. Bussresan var en upplevelse pa gott och ont, kandes som man svavade mellan liv och dod, vi korde den vingligaste vagen upp for ett berg som var sa hogt att det langst upp gick ihop med molnen. Men vi kom oss fram iallafall, hittade ett  hotell och sedan gick vi och bokade "Canyoning" klattring i vattenfall samt trekking i jungeln, jaani horde ratt vi ska spendera hela morgondagen i vattenfall, 5 olika ska vi bestiga i olika hojder!

Nu har vi aven lite kort fran vara kvallar med grabbsen:

Nha Trang

Vi ar fortfarande i Nha Trang, aker harifran imorgonbitti till Dalat. Har varit superskont att kunna landa pa ett stalle ett tag, har varit har i 5 natter och bara tagit det lugnt. Har varit bra vader alla dagar utom idag, da det anda har varit varmt och vi har suttit pa stranden och spelat kort och last, ganska skont det med! Igar at vi en sen middag, borjade fatta att stallet holl pa stanga nar dom borjade slacka och sla av musiken sa da gick vi vidare till why not bar, traffade svenskarna och var med dom resten av kvallen. Ikvall ska vi bara ta det lugnt, ga och ata snart sen borja packa ihop, vackaren star pa halv 6 sa det kravs nog en tidigkvall om vi ska fa upp ognen da! Blir nog ingen lang vistelse i Dalat, 2 natter har vi raknat  med sen vidare till Saigon. Vietnam har ju nyar nu och dom firar det ca 1 vecka (om det vore sa i Sverige vore ju roligt) sa det kan vara lite svart att ta sig runt, men vi hoppas anda att vi ska fa oss fran Dalat pa mandag. Hor av oss nasta gang vi sitter vid en dator, kan bli ett tag men var inte oroliga! Tills dess ska vi gora vardagliga saker som t.ex sola, bada, sova ut och massa annat skont!

(Snart ar vi sa pass bruna att vi kan lagga ut kort pa oss sjalva, hall ut!)

Gud sa skont det ar att ha kommit till ett stalle med strand! Vadret ar jattebra sol dagarna i anda, har dock blast lite idag men det ar bara skont. Ar ganska stora vagor sa att ta sig ut i vattnet kan vara en kamp, man far berakna vagen och sen flyta ut med den, dock kan vi felberakna lite ibland och da spolas vi in pa land igen och nasta forsok fa paborjas, det ar val ungefar den traningen vi far forutom att vi gick lite pa stranden idag! Igar gick vi ut pa nagra barer, vi avslutade pa why not bar dar vi traffade 3 svenska killar fran goteborg hur trevligt som helst! Idag mar vi val som vi fortjanar, ungefar som en angvalt har kort over huvudet, men vi vaknade anda runt 8 gick och at frukost sen har det blivit en vilodag bade pa stranden och pa hotellrummet. Nu har vi varit och atit middag och ska nog ga och kopa nagot gott och ga till hotellet och mysa med tv och kortspel. Vi blir nog har i 2-3 natter till efter det vantar Dalat da har vi tankt att ta oss an nagon utmaning, bergsklattring ligger hogst pa listan just nu! Skot om er!

Nha Trang

Kom till Nha Trang igarmorse, solen lyste och det var varmt! Stor skillnad i lufttemperaturen i Hoi An och har! Vi hittade ett boende ganska snabbt som var bade billigt och stort (till och med balkong), vi lamnade sakerna, gick och at frukost och sedan vidare ner till stranden ANTLIGEN sand mellan tarna och en starkt lysande sol! Blev en dag pa stranden med sol och bad sedan en stund med kortspel pa balkongen och efter det middag, satt pa gatan och at nagot vietnamesiskt som var jattegott! Sedan gick vi och kollade barerna, stotte pa Tyskan fran Hoi An och hon hangde pa, i nasta bar sitter Dansken fran Hoi An sa det vart en trevlig kvall ute. Aven idag har solen lyst och vi har spenderat dagen pa stranden, i afton efter middagen gick vi till en glassbar och at glassar som var ljuvliga, kan handa att det kommer slinka ner en och annan till! Vi har det jattebra och vi kommer nog att vara i Nha Trang ett par dagar!

Hoi An

Har varit en lang dag idag, nar det regnar och ar kallt sa finns det inte sa mycket att gora.. Men vi har fatt tiden att ga med lite kortspel, mat, promenad och provat klader! Kladerna vart bade och, endel blev som forvantat andra inte men ni far val se nar vi kommer hem! Vi har aven bokat bussen till Nha Trang sa imorgonafton tar vi nattbussen dit och kommer dit tidigt pa lordagmorgon. Nu ska vi ta oss an lite mer kortspel innan kudden vantar.

Hoi An:

Har nu sovit 2 natter i Hoi An, en skitmysig stad! Hotellet vi har varit pa har dock inte varit ngn hit, myror pa vaggarna, tuppar som later om natterna, vatten som regnar in osv.. Nu ska vi traska till ett nytt hotell, dock sa regnar det men vi ar inga sockerbitar sa vi ska ga! Vi ska stanna i Hoi An tills vara klader ar klara, vi haller pa sy upp lite grejer, spannande att se hur det blir ska ga forbi dar senare idag och kika! Igar var vi faktist ute och tog en ol, traffade nagra trevliga personer fran danmark, tyskland och australien i aldrarna 20-28, vi far nog vanja oss vid att alltid vara minst! Lagger in bilder fran Hoi An i nasta inlagg, nu ska vi ta oss an regnet och kolla in det nya hotellet. Allt ar jattebra och efter Hoi An drar vi vidare till Nha Trang dar vi kanske kan hoppas pa lite strandliv, an sa lange ar vi tva torra krabbor pa land i staderna, men stranderna snart kommer vi!!

Hue

Vi har datorer pa hotellet, sa det blir ett inlagg aven idag! Ja ni idag gav vi oss ut pa var sin cykel, gick faktist battre an vantat trots deras trafik.. Den gar ut pa att den som kor fortast kor forst ungefar, vilket  betydde att vi oftast korde sist! Har varit bra vader nastan hela dagen och varmare idag an igar, vi bor pa samma hotell aven i natt men ett annat rum, imorgon bar det av med buss till Hoi An dar vi nog ska stanna lite langre och kanske sy upp nagra klader, ar skont att ju langre ner vi reser desto varmare blir det, kanns som man ar pa vag at ratt hall da! Vi ska nu forsoka att dra ut lite mer pa dygnet ocksa som det ar nu sa ar vi doda kl 9 pa kvallen och da vaknar jag vid 7 pa morgonen, och far vanta pa frida som i basta fall vaknar runt halv 9 haha sa ikvall ska vi inte ga och ata forens 7-8 sa vi kanske haller oss vakna till iaf 10-11!

Dagens bilder:

Varat "stora" rum, vara cyklar och floden som rinner genom Hue.

Hue

Ursakta det korta inlagget forra gangen, datorn var som sagt en av dom segaste och vi var trotta! Nu kan vi ta en langre beskrivelse, vi landade i Hanoi pa fredagmorgonen, tog en taxi in till stan till ett guesthouse vi hade sett ut men det var tydligen "fullt" sa vi fick aka till ett annat guesthouse, men det var betydligt dyrare sa vi var val lurade fran forsta stund.. Vi bestamde oss da for att undersoka olika guesthouse pa egen hand,  kollade runt lite men det var dyrt. Samt sa var Hanoi trangt och jobbigt, vi trivdes som inte. Sa vi bestamde oss for att aka nagon annanstans direkt och det vi valde mellan var att fara direkt ner till Hue eller att fara till Halongbay/Halong city vi ville anda ge norra vietnam en chans sa vi tog lokalbussen till Halong vilket skulle ta runt 3 timmar, timmarna rullade pa och aldrig att vi kom till halong, vi forsokte prata med folk pa bussen men de var endast lokalbefolkning, de kunde ingen engelska utan tittade pa oss, skrattade och pratade med varandra. Till slut kom vi iallafall fram, och det var helt dott, kanske inte sa konstigt nar det ar lagsasong, men vi checkade iallafall in pa ett guesthouse och gick sedan en svang pa kvallen. Traffade inte en enda turist, sen gick vi och la oss tidigt, natten var hur kall som helst och vi sov med allt som gick att ha pa sig. Nar vi vaknade gick vi och at frukost sen gick vi ner pa stranden, det var jattefint och tusentals oar utanfor, men nu var det kallt och blasigt sa vi bestamde oss for att aka tillbaka till Hanoi, jag tror verkligen att halong bay ar jattebra och jattefint pa hogsasongen och det var synd att vi inte fick se det! Pa bussen till Hanoi traffade vi 2 svenskar i 50 ars aldern, de verkade virrigare an oss och var inte till sa stor hjalp men vi bestamde att vi skulle forsoka hitta en nattbuss tillsammans och ta oss ner till Hue samma kvall. Vi hoppade av bussen vid ett stalle dar man kunde kopa opentour biljetter, (dar dom forovrigt sa till paret i 50ars aldern att halla sig till oss for att vi var mycket battre pa engelska, da kan ni ju tanka er hur bra dom var) opentour biljetterna = man koper en biljett fran Hanoi till Saigon och har 4 stopp pa vagen och man valjer sjalv hur lange man vill stanna pa varje stallen. Det tog ungefar 13 timmar ner till Hue och vi akte en sovbuss sa vi hade egna smasangar sa man kunde sova riktigt bra! Framme i Hue sa gick vi runt och kollade boende, hittade ett ok guesthouse for en billig slant. Idag har vi faktist varit kulturella och gatt omkring och kolla pa en massa skulpturer och murar i "den forbjudna staden", haha vet dock inte om det var nagot for oss men nu kan ni iallafall inte saga att vi inte har gjort ngt sant! Vi sitter nu pa guesthouset och har duschat, har kollat in ett matstalle som vi ska ga till och fa oss en matbit pa ett tag! Allt ar jattebra trots att vadret ar ganska kyligt, men nagot annat kan man ju inte forvanta sig nar vi ar har pa vintern/lagsasongen, sol och bad kommer ju senare! Vi har trots allt jeans och kofta, de som bor har har dunjacka, mossa och vantar. Folk vander sig om och skrattar och tittar, dumma svenskar! Vi verkar forovrigt vara de enda turisterna med sandaler.. hm skor kanske maste inhandlas! Imorgon ska vi formodligen hyra cyklar och ta oss en svang i Hue hoppas pa nagorlunda varmt vader! Vi har namligen en liten grej att vi vill testa alla fordon som finns i staderna vi besoker. Vi har hittills prickat av: vanlig taxi, lokalbuss, cykeltaxi (Vi tva+varan RATT LILLA packning), minibuss, moped (aka), flyg och gatt, ja tro mig vi har gatt dagarna i enda! Det som vi val borde testa ar kanske att kora mopeder, vi maste bara ladda lite for att vaga det, dom kor som galningar!!
For er som undrar, sa slappte vi svansen med de svenska paret direkt vi kom av bussen i Hue, dom dar tva ville nog inte riktigt ha det som vi! Vietnam ar fint, manniskorna ar trevliga och allt flyter pa! Dock sa kanske vi hade fatt ut mer av det om vi farit under hogsasongen, men vi far ta vara pa det har nu!

For er mindre datakunniga (pappa tex) sa klicka pa bilderna for att fa storre!

Bild 1&2 ar fran Hanoi
Bild 3 fran Halong bay
Bild 4 fran bussen till Hue
Bild 5-12 Hue
500.000 dong, ar vart ungefar 210 kr blir galen nar man ska rakna!

Halong city

Vi sitter langt upp i Vietnam nu pa daliga datorer sa nagra  kort blir det inte inlaggt nu! Har varit lite struligt idag men allt har lost sig till det basta.. Ar kallt dar vi ar nu och inga turister alls sa det ar inte sa roligt, Vi ska tillbaka till Hanoi imorgon och ta en nattbuss till Hue dar det aven dar verkar vara ratt kallt och regnigt just nu men vi biter ihop och hoppas pa det basta! Sa ni vet sa kommer vi resa mycket nu sa bloggen kanske inte kommer uppdateras pa ett tag men hall ut vi har det bra och haller sams har borta! skot om er sa skoter vi om oss! Kommer kort nasta gang det lovar jag men bara att ladda upp sidan tog 5 minuter sa jag forsoker inte ens med dem idag! Kram!

Fortfarande Hong Kong

Frida har lamnat sin blogg sa jag skriver och lagger in bilder for bada!
Ocean Park var hur roligt som helst, vi akte flera berg och dalbanor, sag pa fiskar bla nemofiskar och dorisfiskar, vi akte lift over en lang dal, vi akte gungor, och massa mer, men bast av allt, DELFINSHOWEN gud sa underbara djur! Vi var trotta nar vi kom darifran sa vi stannade bara i stan ett tag och tog lite kort, sant som man bara sett pa bilder men nu ser i verkligheten! Och mamma, du kan vara lugn vi har gatt hem vid 8 varje kvall trotta som fa och somnat fore 10! Idag vaknade vi vid halv 9, duschade och begav oss sedan till parken och har suttit dar storre delen av dagen och last och spelat kort, jattemysigt och avkopplande. Imorgon bar det av till Vietnam och Hanoi, mobilen kommer tydligen inte fungera dar heller men vi finns ju har pa bloggen och sen kanske vi skaffar ett telefonkort. 3 natter i Hong Kong kandes lagom, nu vill man vidare till varmare stallen, bikinin ska pa, flip flop ska inhandlas och stranden ska besokas. Vi blir i vietnam i lite mindre an en manad. Har kommer lite bilder, har inte kunnat vanda pa dom avlanga korten sa ni far istallet vanda pa era huvuden!

Hong Kong

Landade imorse i Hong Kong, planet fran london var 3 timmar sent men annars har allt gatt bra! Sov 15 minuter natten pa Arlanda sa nar vi satte oss pa planet till london somnade bada som sma barn. I london fordrev vi nagra timmar pa flygplatsen genom att ga i affarer och sedan vart det en lang vantan pa grund av forseningen. Val i planet till HK somnade jag direkt och sov ngn timme, vaknade sedanoch fordrev timmar med att spela tvspel, se filmer och serier var valdigt ovantat att vi skulle ha var sin tv men det gjorde att tiden gick mkt snabbare! Efter att jag kort dom flesta spelen och sett 1 & en halv film sa somnade jag. Sen vaknar jag av att en man har huvudet 1 dm i fran mig och fragar BREAKFAST? Jag uppfattar inegnting, yrvaken tar jag pa mig baltet, slanger av mig nackkudden och gor mig klar for att landa.. BREAKFAST? fragar han igen.. hm? forstar fortfarande ingenting.. Tycker han sager ngt om ris sen ger han mig en bricka med mat, gar da upp for mig att vi inte alls ska landa, utan frukosten ska serveras och man fick tydligen valja mellan olika saker men eftersom jag inte fattade ngt sa gav  han val upp och serverade mig en bricka. Jag vackte frida som sov nastan hela resan och sa att det tydligen var frukost, lika yrvaket fick hon ropa pa att han skulle komma tillbaka sa hon ocksa fick mat tills slut satt vi dar och at sedan tog vi en match i bowling pa tvspel och sag lite vanner sen var det dags for landning.

Nar vi kom fram till HK sa kande jag mig som Nils Karlsson Pyssling, vi stod under skyskraporna och kollade upp och kande oss verkligen som sma myror! Efter att vi tappat hakan och samlat oss sa tog vi tunnelbana till ett stalle som heter kowloon dar checkade vi in pa ett guesthouse som var helt ok, delar toa och dusch med andra men annars ar rummet frascht. Nar vi fatt rummet och kollat lite kartor begav vi oss till en park i narheten, hur mysig som helst kawloon park heter den och dar har vi strovat omkring, atit glass och kollat pa flamingos. Det ar mycket varmare an jag trodde och att sitta i linne ar inga problem. Mobilerna funkar inte har sa vi kan varken ta emot eller skicka sms sa bli inte oroliga for att vi inte hor av oss! Vet inte om vi kommer skriva ngt mer har i Hong Kong, har sa lite tid sa vill spendera den sa bra som mojligt men annars flyger vi ju till Vietnam pa fredag och dar kommer vi att hora av oss och aven lagga in bilderna fran Hong Kong! Imorgon vantar Ocean Peak, tydligen en blandning mellan Lisseberg och kolmarden, ska vara sjukt bra berg och dalbaner m.m sa det blir nog kanon!

Hoppas allt ar bra dar hemma, vi hors snart igen!

Nu är det nära!

Om drygt ett dygn landar vi i Stockholm, där ska vi sitta och uggla ett slag, ca 13 timmar innan vi flyger iväg mot London för mellanlandning, sedan vidare till Hong Kong. Det känns helt orimligt att jag om 3 dygn kommer att befinna mig i Hong Kong?! Just nu snurrar det mycket i både magen och huvudet, nästan fyra månader på vift jag som inte ens har varit borta från hemmet mer än drygt 2,5 vecka i sträck förut! Men jag hoppas och tror att den här resan kommer att bli helt fantastisk!

Nu drar vi från kylan, och är tillbaka till våren!

3 nätter

kvar sen bär det iväg! Emil ligger i feber och någon form av magsjuka, jag försöker hålla mig borta och andas så lite som möjligt här hemma för att slippa bli smittad, det vore enormt onödigt att åka på något nu! Har lagt fram det mesta, ska provpacka imorgon och se om jag rymmer allt.